عدس ؛بمب انرژی

دسته بندی: سلامت| ۰۲ خرداد ۱۳۹۵

عدس نسبت به سایر حبوبات طبخ آسان و سریعی دارد و انواع طعم دهنده ها و ادویه ها را به خود جذب می کند. ارزش غذایی بالای عدس آن را نسبت به سایر حبوبات به یک بمب انرژی تبدیل کرده است.

عدس و فواید سلامتی آن

عدس کوچکترین اما مغذی ترین دانه حبوبات است که منبع بسیار خوبی برای فیبر (کاهش دهنده کلسترول است) می باشد. عدس نه تنها موجب کاهش کلسترول می شود، بلکه از فواید ویژه آن مدیریت و کنترل قند خون است. عدس به خاطر داشتن فیبر بالا مانع از افزایش سطح خون می شود. عدس ۷ مواد معدنی مهم ،ویتامین های B و پروتئین ، بدون هیچ گونه چربی است.

کالری این ماده مغذی چقدر است؟ جالب است بدانیدکه تنها یک فنجان عدس دارای ۲۳۰ کالری است؛ به همین علت این غول کوچولو به آسانی یک وعده غذایی شما را تامین می کند.

عدس ؛ فیبر بالا

بررسی جدول فیبر حبوبات نشان می دهد که عدس سرشار از فیبر از هر دونوع محلول و نامحلول است .این دو نوع فیبر برای جلوگیری از یبوست و اختلالات  گوارشی ، مانند سندروم روده تحریک پذیر و دیورتیکولوز کمک می کند.

اگر قلب خود را دوست دارید عدس بخورید

در یک مطالعه گروهی  که الگوهای مصرفی مواد غذایی و خطر ناشی از بیماری عروق کرونر را مورد بررسی قرار می داد؛ بیش از ۱۶ هزار مرد میانسال در کشورهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند. ارتباط این افراد با خطرمرگ ناشی از بیماری های قلبی نشان داد، کسانی که از حبوبات در رژیم غذایی خود استفاده می کنند،با کاهش ۸۲ درصدی ابتلا به بیماری های قلبی همراه بوده اند.

خوردن غذاهای با فیبر بالای از ابتلا به بیماریهای قلبی جلوگیری می کند؛ اما سهم عدس در سلامت قلب فقط مخصوص مقدار فیبر بالای آن نیست ، بلکه مقدار قابل توجه فولات و منیزیم از شگفتی های این ماده غذایی است.

فولات یک اسید آمینه است که در سوخت و ساز بدن بسیار نقش دارد و نبود فولات و خانواده ویتامین های B ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد. وجود منیزیم موجود در عدس نیز یکی دیگر از فواید قلبی و عروقی آن است. منیزیم کانال طبیعی مسدودکننده کلسیم است. وقتی منیزیم به اندازه کافی در اطراف رگ ها و شریان ها باشد، اکسیژن رسانی در سراسر بدن را بهبود می بخشد. کمبود منیزیم نه تنها با حمله قلبی همراه است ، بلکه بلافاصله بعد از یک حمله قلبی رادیکال های آزاد به قلب را ترویج می دهد.

پس اگر دوست دارید به معنای واقعی از قلب خود مراقبت کنید،حتما عدس را در وعده های غذایی فراموش نکنید. حتی کمبود وقت هم بهانه خوبی برای نخوردن یک عدسی خوشمزه در وعده غذایی شما نیست؛ چون عدسی های آماده به کمکتان آمده و تنها در چند دقیقه یک وعده غذایی سالم و مقوی را برایتان فراهم می کند.