رمضان ۹۵ و نکات مهم برای تغذیه

دسته بندی: سلامت| ۱۷ خرداد ۱۳۹۵

اگر در ماه رمضان مراقب نباشید، غذایی که برای سحر و افطار خود می خورید ،می تواند منجر به افزایش وزن شما در این ماه شود. فلسفه ماه رمضان ایجاد نظم و انضباط و کنترل خویش است. و این نظم و انضباط نباید در پایان روز از بین برود.

رژیم غذایی متعادل در ماه رمضان

در ماه رمضان بدن ما تنها دو وعده غذا دریافت می کند ؛ در صورتی که در روزهای عادی بر خوردن پنج وعده غذایی در طول روز تاکید می شود. مواد مصرفی شما در دو وعده غذایی سحر و افطار باید ساده باشد و تفاوتی نسبت به غذای شما در روزهای عادی نداشته باشد. وعده غذایی شما باید شامل تمام گروه های غذایی باشد:

  1. میوه و سبزیجات
  2. نان و غلات و سیبب زمینی
  3. گوشت و ماهی یا جایگزین
  4. شیر و لبنیات
  5. غذاهای قندی و حاوی چربی

کربوهیدرات ها مجموعه ای از مواد غذایی هستند که باعث می شوند در طول روزهای طولانی که روزه هستید، انرژی شما به آرامی آزاد شود و دیرتر گرسنه شوید. مواد غذایی مثل جو ، گندم ،سمولینا ،لوبیا ، عدس و آرد سبوس دار جزء این دسته از مواد غذایی هستند.

برخی غذاها از فیبر غنی هستند؛ این مواد به آرامی هضم می شوند و در غذاهایی چون سبزیجات ، لوبیا سبز ،سبوس غلات ، گندم و اکثر میوه ها مثل زردآلو و انجیر وجود دارند.

از خوردن برخی از غذاها که به سرعت در بدن می سوزند ،مانند قندها وچربی ها  باید پرهیز کرد.همچنین نوشیدنی هایی مثل قهوه، چای و نوشابه به دلیل ادرار آور بودن ،باعث تحریک واز دست دادن آب بدن در طول روز میشوند.

غذاهای سالم و بی خطر در ماه رمضان

غذاهای شما در سحری باید سالم و پرانرژی باشد و در طول روز انرژی شما را تامین کند. سحری باید سبک و شامل غذاهای کند هضم مثل سالاد ، غلات (مخصوصا جو) و نان تست سبوس دار باشد.خوردن مایعات ویتامین دار مثل میوه های پرآب و آبمیوه های طبیعی از اهمیت بالایی برخوردار است.

زمان افطار با خوردن یکباره غذاهای سنگین انرژی بسیار بالایی وارد بدن می شود. به همین دلیل بهتر است افطار خود را با نوشیدن آب و آبمیوه آغاز کنید. سوپ ها نیز بهترین گزینه برای شروع افطار هستند . سوپ ها غذاهای سبک و مغذی هستند که به آرامی معده شما را برای آغاز زمان خوردن آماده می کند.